Základní výbava
- Motor Rotax R912S 100HP
- 3 listá pevná vrtule
- Celokarbonový trup a křídla
- Inox výfukové potrubí
- Zadní okénka pro lepší výhled
- 4 bodové bezpečnostní pásy, uzamykatelná kabina
- Základní letové přístroje – 57 mm: rychloměr Winter, příčný sklonoměr, výškoměr, variometr, počítadlo motohodin, teplota a tlak oleje, teplota hlav válců, otáčkoměr, palivoměr
- Manuálně ovládané klapky 0°- 55° pro krátké přistání
- Bílý design letadla

Možnost objednat
Comfort Pack, který obsahuje:
- Značková kola a brzdy Beringer – až o 40 % nižší hmotnost a nekompromisní brzdný účinek
- Parkovací brzda
- Topení do kabiny
- Akumulátor LiFePO4
- Sportovní interiér
- Koberečky
- Zásuvka na 12V a USB 5V pro dobíjení telefonu nebo tabletu
Celý trup, křídla i ocasní plochy jsou již v základní výbavě z uhlíkového vlákna
Ten zajišťuje nízkou hmotnost a přitom vysokou pevnost a životnost konstrukce. To tvoří základ trupu. Na carbonový základ je nanesena velmi tenká vrstva skelné tkaniny, díky které docílíme dokonale hladkého povrchu. Prostor pro posádku je z materiálu Karbon/kevlar. Ten zaručuje díky své pevnosti a deformačním vlastnostem vynikající ochranu posádky.
Křídla carbonové konstrukce s velmi moderním profilem, díky kterému je VL3 schopna létat vysokou cestovní rychlostí a zároveň přistávat nízkou rychlostí na velmi krátkých drahách. Tomu napomáhají vztlakové klapky odštěpné konstrukce. Jsou vysoce účinné na malých rychlostech, protože nenarušují povrch křídla a nevytváří odpor, který by nepříznivě ovlivnil výkony letadla.
Základní výbava
Manuální ovládání klapek
Mechanické ovládání vztlakových klapek pákou.
Pro: Jednoduché a levné řešení. Rychlé ovládání a jen malá hmotnost.
Proti: Menší komfort při ovládání, riziko vysunutí klapek při vyšší než povolené rychlosti, rychlé zasunutí může způsobit náhlé prosednutí letounu, design interiéru
Možnost objednat
Elektrické ovládání klapek
Umožňuje ovládat klapky pomocí spínače na palubní desce. Na displeji je indikována aktuální poloha klapek.
Pro: Velmi pohodlné a jednoduché ovládání, čistý design interiéru, pojistka proti vysunutí při vysoké rychlosti.
Proti: Vyšší cena, složitější konstrukce, mírně vyšší hmotnost.
Osvětlení
Pro vnější osvětlení letadla, používáme výhradně nejmodernější vysoce svítivé LED světla.
- Strobe + navigační světla
Zábleskové (stroboskopické) majáky s kombinací červeného a zeleného světla na koncích křídel umožní, že budete pro ostatní dobře vidět a tím výrazně zvýšujete svoji bezpečnost. Ne nadarmo jsou ve velkých letadlech standardem. S navigačními světly lze létat ještě do konce občanského soumraku (cca 30 minut po západu slunce).
- Protisrážkový maják
Nahoře na směrovém kormidle namontovaný zábleskový maják tzv. beacon vhodně doplní stroboskopická světla na koncích křídel.
- Přistávací světla
Vysoce výkonné přistávací LED světlomety umožní nejen osvítit dráhu za zhoršených podmínek, ale i za jasného počasí výrazně zvýší šanci že vás kolega, který letí proti vám, uvidí. Jako v autě. Nejen vidět, ale hlavně být viděn!
Podvozek letadla
Podvozek je příďového typu s geniálně jednoduše navrženou konstrukcí, která výborně absorbuje všechny nárazy. Optimálním rozložením do konstrukce letadla je decentralizováno namáhání a je tak zaručena vysoká spolehlivost a životnost všech dílů. VL3 Evolution se dodává jak s pevným, tak i zatahovacím podvozkem.
Zatahovací podvozek je opatřen pojistkou proti zasunutí při stání letadla na zemi a zvukovou signalizací za letu, abyste podvozek nezapomněli před přistáním vysunout. Pokud je zasunut, je kompletně vybaven aerodynamickými kryty, které dále snižují odpor a ještě více zvyšují výkony a ekonomiku letadla.
Příďové kolo je směrově řízené ovládáním klasicky na pedálech v kabině pilota. Při vzletu a přistání výborně drží stopu a nemá sklon vibrovat. Díky neuvěřitelně malému poloměru zatáčení se s letadlem otočíte téměř všude.
Základní výbava

Pevný podvozek
Pevný podvozek je vhodnější, pokud se předpokládá s letadlem hodně přistání, tedy zejména v případě provádění výcviku pilotů.
Pro: Nižší hmotnost, nedá se zapomenout vysunout, nižší cena.
Proti: Vyšší spotřeba paliva, nižší rychlost letu.
Brzdy a kola
Brzdy jsou hydraulické, diferenciální. Diferenciální znamená, že každé kolo hlavního podvozku je bržděno zvlášť, což umožňuje skvělé ovládání letadla, jak při pojíždění, tak při vzletu a přistání se silným bočním větrem.
Ovládání předního kola a brzd je na pedálech stejně, jako je tomu u větších letadel. Máte tedy řízení stále pevně v rukou a řízení letadla pod kontrolu i ve složitějších podmínkách. Hydraulické brzdy na pedálech u pilota jsou v základní výbavě.
Výbava na přání

Zatahovací podvozek – zvýší rychlost o cca 40 km/h na 270 km/h a sníží spotřebu
Zatahovací podvozek je skvělá volba, pokud chcete opravdu využít vše, co vám může VL3 nabídnout. Významná úspora paliva a zvýšená rychlost.
Častý problém většiny zatahovacích podvozků je velmi choulostivá konstrukce, náročná údržba, jistá subtilnost konstrukce. Toto je u VL3 Evolution konstrukčně vyřešeno velmi elegantně a podvozek je tak velice odolný a spolehlivý.
Pro: Výrazně vyšší cestovní rychlost, menší spotřeba paliva, lepší klouzavost, bezpečnější při nouzovém přistání do terénu.
Proti: Vyšší hmotnost, vyšší pořizovací cena (ta se však vrátí v provozních nákladech), riziko že zapomeneme podvozek před přistáním vysunout (je řešeno zvukovou signalizací).

Kola a brzdy Beringer (součástí Comfort packu)
Kola a brzdy tohoto francouzského výrobce patří k tomu nejlepšímu, co je v současnosti na trhu. Beringer dodává brzdové komponenty takovým výrobcům, jako je např. Ducati, Suzuki, Harley Davidson, BMW a dalším předním výrobcům špičkové techniky. Vyznačují se velice nízkou hmotností, vysokou spolehlivostí a skvělými brzdnými účinky.
Zdvojené brzdy
K brzdám u pilota lze doobjednat i brzdy na straně co-pilota. Vhodné zejména, pokud se s letadlem bude létat výcvik.
Parkovací brzda (součástí Comfort packu)
Velmi účinná hydraulická parkovací brzda s centrálním ovládáním na středovém panelu. Ne vždy jsou k dispozici špalky, abyste mohli letadlo zaklínovat, proto ji určitě doporučujeme.
Nastavitelné pedály na straně pilota
Přizpůsobí se každé postavě pilota. Velký chlap nebo malá křehká dáma, přizpůsobí se každému. Doporučujeme zejména tam, kde se piloti na letadle budou střídat.
Motor
VL3 Evolution je osazován osvědčenými motory Rotax řady 912 a nerezovým výfukem již v základní výbavě. Motory Rotax jsou čtyřtaktní 4 válcové vodou chlazené s válci proti sobě.
Základní výbava

Rotax R912 ULS2 – výkon 100HP
Nejosvědčenější model motoru Rotax, prověřený miliony hodin provozu.
Motor má zdvojené zapalování pro vyšší bezpečnost, 2x membránový karburátor, olejovou nádrž, elektrický startér, je osazený chladičem vody a oleje, s vrtulí je spojen reduktorem.
Výbava na přání

Rotax R914 UL2 – výkon 115HP
Přeplňovaný motor o výkonu 115HP. Doporučujeme hlavně pro dlouhé cesty. Na dlouhých cestách se vyplatí létat výše a tím také získáte vyšší rychlost.
Řidší vzduch ve vyšších hladnách vám umožní ještě vyšší cestovní rychlost, ale nižší hustota se samozřejmě negativně projeví na výkonech standardního atmosférického motoru. A to již ve výškách od 4000 ft.
Toto u motoru R914 kompenzuje turbodmychadlo, které zaručuje dobré plnění i ve vyšších výškách. Ideální je tedy pro ty, kteří plánují dlouhé cesty po Evropě a zvlášť vhodný, jestliže plánujete létat například přes Alpy do Chorvatska nebo Itálie.

Rotax R912 iS – výkon 100HP
Varianta motoru, který je v základní výbavě, ale s elektronickým vstřikováním paliva. To přináší stálé a ideální složení směsi bez ohledu na výšku, ve které letíte. Výhodou vstřikování je zejména nižší spotřeba. Nevýhodou je složitější zástavba, vyšší cena, poměrně vysoký nárůst hmotnosti a závislost na zdroji elektrického proudu.
- Airbox
Doplněk k sání vzduchu do motoru. Uklidňuje proudění vzduchu do motoru a tím zlepšuje složení směsi. Mírně zvyšuje výkon, zlepšuje chod motoru, částečně eliminuje riziko zamrzání karburátoru. Dodává se jak ve verzi hliníkové, tak i v odlehčené z uhlíkových vláken.
- Termostat vody a oleje
Výrobce standardně dodává motor bez termostatů. Ve výbavě na přání si můžete vybrat termostat vody, oleje nebo ideálně oba. Termostaty vás zbaví dlouhého čekání v nastartovaném letadlu, než dosáhnete provozních teplot. Ušetříte čas, palivo i přírodu. Hlavně ale ušetříte motor, kterému změny teplot (například při delším klesání), vůbec nedělají dobře.
- Sonda měřění průtoku paliva
Měření průtoku paliva vás informuje o okamžité spotřebě a ve spojení se správným přístrojem můžete funguje jako palivový počítač. Ten vám spočítá na jak dlouho vám vystačí palivo, kolik vám zbyde na konci cesty v nádrži. Zároveň vás může upozornit na případnou závadu na palivovém systému.
Vrtule
Vrtule je důležitou součástí letadla, transformuje výkon motoru na reálný tah a tedy na cestovní rychlost a rychlost stoupání letadla. Na výběr jsou automaticky stavitelné vrtule za letu, stavitelné pouze na zemi nebo pevné vrtule, které mohou být dvou nebo třílisté.
Základní výbava

3 listá na zemi stavitelná vrtule DUC Helices nebo Peszke
Letadlo je standardně vybaveno kvalitní třílistou vrtulí.
Volitelná výbava

Vrtule stavitelná za letu
Teprve s tímto typem vrtule využijete všechny možnosti letadla, dosáhnete nejlepších výkonů a nejnižší spotřeby.
Tato vrtule vytváří maximální tah již při malých rychlostech a tím garantuje bezpečnější vzlety i z krátkých nebo vysoko položených letišť. Získáváte svobodu, že můžete přistát všude a zároveň bezpečně i odstartovat. Za letu potom vrtuli přenastavíte na cestovní let pro maximální rychlost. Stavitelná vrtule snižuje spotřebu paliva, prodlužuje dolet a zejména šetří motor.
V nabídce jsou jak elektricky, tak mechanicky za letu stavitelné vrtule od výrobců Helice Duc (Francie), tak i hydraulicky nebo elektricky stavitelné vrtule jednoho z největších světových výrobců – české firmy Woodcomp. Nejčastěji je žádána dvoulistá elektricky stavitelná vrtule Woodcomp SR3000WN.
Bezpečnost je pro nás nejdůležitější
VL3 Evolution byl pečlivě navržen s ohledem na nejvyšší míru bezpečnosti.
Pasivní bezpečnost
Tu zajišťuje v první řadě precizní výroba s propracovaným systémem kontroly ve všech výrobních fázích vašeho letadla. Používáme pouze pryskyřice a spojovací prvky, které jsou certifikovány pro letecký průmysl.
Prostor pro posádku je z materiálů, které odolávají vysokým teplotám, jsou velmi pevné, ale zároveň dobře pohltí a rozvedou energii při případném nárazu. Pokud přesto dojde k destrukci, netvoří plášť letadla ostré hrany, které by mohly posádku zranit.
Nemalou měrou se podílí na bezpečnosti i skvělé vlastnosti letadla za letu i na zemi. Se všemi těmito prvky pasivní bezpečnosti dostanete každé naše letadlo.
Aktivní bezpečnost
Čtyřbodové bezpečnostní pásy pro pilota i co-pilota jsou již v základní výbavě.
Volitelná výbava

Záchranný padákový systém Galaxy Speedy RS 6/473 SD
Záchranný systém jednoho z nejznámějších světových výrobců, české firmy GRS, který již po celém světě zachránil životy lidí, letadla i majetek.
V případě, že dojde k vážnému selhání, máte s tímto systémem možnost zachránit sebe i letadlo. Aktivací systému z palubní desky se vystřelí padák a celé letadlo se snese na zem.
4 bodové pásy Schroth
Bezpečnostní pásy od firmy, která dodává pásy mimo jiné pro monoposty F1 nebo Indycar, jsou známy svým dokonalým zpracováním a nejvyšší mírou bezpečnosti. Kromě toho jsou velice pohodlné, nikde vás netlačí, jdou jednoduše zapínat a rozepínat.
Navíc si můžete vybrat podle vzorníku z 200 různých barev, tak aby se nejvíce hodily k vašemu interiéru.
ELT Kannad Integra AF GPS
Nouzový maják, který začne automaticky při nárazu letadla vysílat nouzový signál o vaší poloze. Tento signál je přenášen přes satelity do střediska pátrání a záchrany. Díky tomu se k vám pomoc dostane nejrychleji.
Zároveň ho můžete aktivovat sami tlačítkem na palubní desce. Při letech do některých států je vybavení tímto majákem povinné.
TAS
Systém varování před srážkou s ostatním provozem. Více v kapitole avionika.

Kokpit a interiér letadla
Prostorný a pohodlný prostor pro posádku je řešen s ohledem na maximální bezpečnost tzv. hybridní E. kombinací uhlíkových a aramidových vláken, která maximálně ochrání posádku při nouzovém přistání. Pohodlně se v něm usadíte, ať jste malého vzrůstu nebo měříte dva metry.
Překryt kabiny
Tvarování překrytu kabiny zajistí dostatečný prostor nad hlavou a vynikající výhled. Plynové vzpěry a velký úhel otvírání vám zase výrazně usnadní nastupování do Vašeho VL Evolution. Standardní výbavou jsou zadní okna pro lepší výhled a větší bezpečnost, zamykání kabiny a kulatá odklápěcí okénka, vše v čiré barvě.
Volitelná výbava
- Obdélníková větrací okénka s náporovou klapkou.
Tato okénka umožňují v horkých letních dnech ještě lepší větrání a navíc je můžete otevřít odsunutím dozadu. To oceníte zejména pokud budete vy nebo váš cestující bude chtít fotit.
- Barevné varianty prosklení
Dodávají se v odstínech modré, zelené a hnědé, tak aby dokonale ladily přesně podle vašich představ. Zároveň pomohou jako ochrana před sluncem.
- Řízení
Všechny ovládací prvky byly pečlivě navrženy s maximálním ohledem na přehlednost, ergonomii a pohodlné ovládání. Dvojí řízení a brzdy u pilota jsou ve standardní výbavě. Lze doobjednat i brzdy pro co-pilota – vhodné pro výcvik. Parkovací brzda je centrální s ovládáním na středovém panelu.
- Větrání a vytápění
VL3 Evolution má účinný systém větrání a topení, jak do prostoru nohou, tak i na přední kabinu. Topení je součástí Comfort packu.
- Zavazadlový prostor
Prostor pro zavazadla je umístěn za sedadly posádky. Umožňuje přístup i za letu. Je velmi prostorný s možností naložení až 15 kg zavazadel. Na přání může být vybaven sítí.
- Interiér
Šířka kabiny v místě sedadel i ramen posádky zajišťuje pohodlní a dostatek prostoru pro oba piloty. Interiér kabiny je vybaven základním látkovým čalouněním. Pevná sedadla jsou vybavena čtyřbodovými bezpečnostními pásy, jejichž barva je sladěna s barvou čalounění.
Na přání je možné volit z několika komfortních textilních a kožených variant interieru.
Fotky interiérů- Karbonový přístrojový panel
Dodá vašemu letadlu sportovní vzhled, sníží hmotnost. Dodává se v provedení mat a lesk.
- Karbonová páka ovládání mechanických klapek
Sníží hmotnost letadla a skvěle ladí k interiéru, zvláště ke karbonové palubní desce.
- Kožené sedačky pro standardní interiér
Když si nevyberete interiér z řady Alure, a přesto chcete kožené sedačky, je tato výbava právě pro vás.
- Kožený středový panel
Stejně jako u sedaček, si můžete ke standardnímu interiéru doobjednat kůží potažený středový panel.
- Odnímatelná karbonová opěrka hlavy
Díky použitému materiálu je lehčí, hezčí a hlavně usnadní přístup do zavazadlového prostoru.
- Certifikované bezpečnostní pásy Schroth
Špičkové bezpečnostní pásy Schroth od firmy, která je dodává i pro F1. Díky dokonalému zapínání a ergonomii zvýší vaši bezpečnost a pohodlí.
- Dvojitá tloušťka sedaček
Je vhodná pro menší piloty, aby měli lepší výhled.
- Prohloubené sedačky
Opak sedaček z dvojitou tloušťkou. Sedák je prohloubený a tím zajistí hodně vysokým pilotům větší místo nad hlavou.
- Alure interior 2016 leather
Špičkový design celého interiéru doplňuje čalounění z nejjemnější kůže, stejné, které používají výrobci luxusních a sportovních automobilů, např. Masserati, Ferrari, Lamborghini, Bentley, Mercedes a další. Tento interiér podtrhne vzhled vašeho letadla, image a zajistí opravdový komfort.
K tomuto interiéru dostanete celou řadu výše uvedené příplatkové výbavy zdarma.

Letové přístroje – avionika
Jsme schopni instalovat širokou škálu avioniky do letadla. Od konvenčních analogových letových a motorových přístrojů až ke kombinovanému digitálnímu celku, zvanému „glass cockpit“, případně jejich kombinaci. Palubní deska je konfigurována na míru podle vašich požadavků. Díky laserové technologii výroby vždy dokonalá.
Základní výbava

Analogové přístroje
Klasické analogové přístroje přinesou úsporu hmotnosti. Zaberou však více místa na palubní desce a navíc je limitováno množství údajů, které můžete sledovat. Zároveň na rozdíl od digitálních, nemají funkci, která vás upozorní v případě překročení důležitých motorových a letových hodnot.
Jejich absolutní cena je sice nižší, ale poměr cena/výkon je jednoznačně lepší pro obrazovkové systémy (glass cockpity). V základní výbavě letadla je rychloměr, výškoměr, příčný sklonoměr, variometr, magnetický kompas a základní motorové přístroje.
Volitelná výbava
Obrazovkové systémy – Glass cockpit
Jsou trendem dnešní doby ve všech moderních letadlech. Na jednom sdruženém přístroji získáte přehled o letových parametrech, navigaci, motorových hodnotách. Navíc vás systém akusticky i varováním na displeji upozorní, pokud není něco v pořádku. Výrazně tak přispívají k bezpečnosti letu.
Pro zástavbu glass cockpitů používáme avioniku osvědčených firem Garmin a Dynon. Od Garminu můžete mít špičkový Garmin G3X Touch s dotykovým 10“ nebo 7“ displejem a širokou variabilitou příslušenství.
Zástaba může zahrnovat jeden nebo dva displeje. Můžete na nich zobrazovat všechny letové údaje, včetně umělého horizontu a trajektorie letu. Všechny motorové parametry, palivový počítač a GPS navigaci. Ta je schopna po propojení s autopilotem vést VL3 Evolution po naplánované trati. Zároveň jsou do letadla vždy montovány nejnutnější záložní analogové přístroje.
Avionika firmy Dynon má podobné funkce a je levnější variantou známého Garminu.

Dynon SkyView
Sdružený přístroj pro zobrazení letových, motorových a navigačních údajů od společnosti Dynon. Obsahuje mnoho doplňkových modulů a velikostí, které lze libovolně zvolit pro konfiguraci.

Garmin G3X Touch
Garmin je v dnešní době nejprestižnější značka avioniky. Přináší mnoho zajímavých a užitečných funkcí z velkých letadel pro využití v malém letectví. Zařízení Garmin G3X lze konfigurovat pomocí různých modulů a zvolit buď jednu obrazovku, 2 nebo 3. Více informací také na stránce výrobce Garmin.

Letecká navigace GPS
GPS navigace jsou již součástí většiny glass cockpitů a údaje jsou zobrazovány na pravé navigační obrazovce. Mnoho pilotů však preferuje instalaci samostatné GPS například na střední panel nebo v případě výbavy klasickými přístroji. Vhodné GPS jsou od firmy Garmin (skvělé) nebo AV MAP (dobré).
Autopilot

Letadlo lze vybavit autonomním řízením, tzv. autopilotem, který dokáže samostatně držet směr letu, výšku, stoupat a klesat do zadané výšky a samozřejmě samostatně navigovat podle zadané trati v GPS. Co tyto autopiloty určitě neumí, je samostatně přistávat. To vás ale naučíme dokonale. 🙂
Radiostanice

Nezbytnou výbavou letadla je radiostanice pro komunikaci s řídícími letového provozu a letištními službami. V dnešní době je nezbytné vybavit letadlo vysílačem ze separací 8.33 kHz. Rdiostanice mají buď obdélníkový tvar nebo kruhový.
Odpovídač radaru

Odpovídač radaru (transponder) slouží k identifikaci letadla pro služby řízení provozu. Není povinným vybavením letadla, ale v případě, že jej máte je mnohem snažší létat přes řízené prostory a v případě ztráty orientace je pro letové služby snažší vám pomoci.

Informace o okolním provozu letadel – TAS
Tento systém dokáže na mapě nebo na přehledové obrazovce zobrazit rozmístění ostatních letadel ve vašem okolí. Informuje vás jednak o poloze ostatních letadel a jednak o jejich výšce. V případě, že by hrozila kolize, upozorní vás varovnou zprávou.
Obecně platí, že při létání je potřeba se vždy dívat ven z kokpitu a vyhýbat se případnému dalšímu provozu. Tento systém vás však dokáže včas varovat a je velikým příspěvkem pro bezpečnost letu.
Design letadla
Vnější vzhled letadla vám vytvoříme podle vašich představ. Můžete si navrhnout vlastní vzhled nebo se nechat insipirovat následujícícmi návrhy.